「華人戴明學院」是戴明哲學的學習共同體 ,致力於淵博型智識系統的研究、推廣和運用。 The purpose of this blog is to advance the ideas and ideals of W. Edwards Deming.

2007年12月21日 星期五

某醫院病患筆記 (W. Edwards Deming)



中華民國品質學會 (王晃三策劃)

醫療照護最佳運作模式 (吳欣怡博士)

大功告成

So Far, So Good.

吳欣怡博士問起 Dr. Deming一篇論文:


Dear Dr. Wu,

Congratulations for the very successful quality forum and a wonderful presentation.

I checked with the file and list a paper by Dr. Deming for your reference.


Some Notes on Management in a Hospital, Journal of the Society for Health Systems, Vol. 2, No.1, Spring, 1900.


In case you can not get it then I'll try to "find out" it and scan it for our reference.

Once again, wish you and your family a nice trip here. I hope we can meet soon or later and I can report back some of our accomplishments soon.


Best Regards,

Hanching Chung


譯按:這是戴明博士所謂的改善/改革的「外來」智慧之一例。

一家醫院是某醫療系統中的一個重要組成。在營運上有效率的系統中,作業人員了解他們的工作如何與該系統配合。每個人都自覺其重要,工作的同事們也都會感到自己是要角。

要使系統發揮最佳的效果,光憑苦幹與全力以赴還不夠。一系統必須善加經營。醫院的管理者對院內的許多事情知之甚詳。護士長也一樣。譬如說,護士長知道許多管理者看不到的事情。同樣的,任何工作其間的護士也如此。照顧住院病人的醫生會知道許多醫院的「獨家新聞」。院內病人會看出他人所未見的。

這些從不同角度得來的觀察,如果能公之於世,對醫療系統的管理或會有所助益。

下述筆記為某一喜觀察而心懷感恩的病人所作。它們顯示,護士們即使極為認真、努力,又具備特殊技能和知識,卻大多為(系統所)浪費掉了。護士們眼見她們的努力,大半都毫無成果,一定感到很喪氣。在這種情況下,身為護士如何感到有尊嚴、以職業為榮呢?

作者希望發表這些從病人觀點看醫院的筆記,能對醫療管理之改善稍有幫助。

某醫院病患筆記

Some Notes on Management in a Hospital, Journal of the Society for Health Systems, Vol. 2, No.1, Spring, 1900

沒有留言:

網誌存檔